عادي

فيديو| زيزي عادل تعلن اعتزال الغناء: «أبتعدُ عن الفن لأقترب من الله»

16:38 مساء
قراءة دقيقتين
زيزي عادل

القاهرة - «الخليج»

فاجأت الفنانة المصرية زيزي عادل متابعيها بمقطع فيديو عبر موقع التواصل ‏الاجتماعي، أعلنت فيه اعتزالها الغناء نهائياً، مرجعة السبب إلى أنها تريد أن «تقترب من ربها».

وبدأت زيزي عادل حديثها بالقول: «أنا النهاردة طالعة أقول خبر مهم أخدته في ‏حياتي وهو قرار اعتزالي»، وأضافت: «قررت أسيب مهنة المطربة والقرار أنا مخدتهوش مبارح، أنا وخداه ‏من فترة طويلة جداً، بس يمكن مطلعتش قلت وقتها لأني كنت حابة أتكلم مع نفسي ‏ومع الناس القريبة أوي. الناس القريبة مني عارفين نفسهم ولما قلتلهم على ‏القرار شجعوني ودعموني كمان، ويمكن قرار الاعتزال ده بيبعدني عن أكتر ‏مغريات الحياة وهي الشهرة والأضواء».

وأوضحت: «أنا ببعد عن الفن عشان بقرب من ربنا، والفترة اللي فاتت قربت من ‏ربنا جداً، ولقيت أن القرآن بيقولي إنى لازم أكون ست ملتزمة، وبحاول على قد ما ‏بقدر أكون ملتزمة وهتستغربوا شوية إنى طالعة بشعري ومش محجبة، ويمكن ده ‏لأني لسه ربنا لم ينعم عليا بالحجاب، وبدعي ربنا يتممها عليا، وكل حاجة بتيجي ‏خطوة خطوة ومفيش حاجة بتيجي مرة واحدة».

وقالت زيزي عادل: «أنا عاوزة أقول كمان الفن هو مصدر دخلي ورزقي، وأنا ‏بسيب حاجة بعيش منها وسبتها وعارفة إن ربنا هيرزقني، وأنا راضية جداً عن ‏قراري ومبسوطة جداً بيه وحابة اللي جاي جداً وحاسة إن حياتي اختلفت تماماً».‏

واختتمت بالقول: «أنا حابة أموت وربنا راضي عني ويمكن دي حاجة كلنا ‏بنتمناها، فأنا مش عارفة هموت إمتى ولكن كل الي عوزاه إني أكون مستعدة لمقابلة ‏ربنا وأقابله وأنا راضية عن نفسي وحياتي وأفعالي، والحمد لله ربنا كرمني ‏والتزمت، وربنا يكرم والتزم أكتر، وادعولي إن ربنا يثبتني على اللي أنا فيه».

التقييمات
قم بإنشاء حسابك لتتمكن من تقييم المقالات

لاستلام اشعارات وعروض من صحيفة "الخليج"