عادي

«الاختيار3»: السيسي يحذر مرسي والشاطر من عدم الاستقرار واستهداف المسيحيين

02:58 صباحا
قراءة دقيقتين
عرض مسلسل «الاختيار»، الذي يتناول فترة حكم جماعة «الإخوان» مصر، تسجيلاً للفريق آنذاك عبد الفتاح السيسي، يوجه تحذيراً شديد اللهجة إلى الجماعة، في حضور محمد مرسي، وخيرت الشاطر، من حالة عدم الاستقرار في البلاد، او استهداف المسيحيين خلال احتفالاتهم، مشدداً على فهم القوات المسلحة للوضع الحالي على قدرتها على التدخل.
وشهدت الحلقة 21 من الجزء الثالث من المسلسل الذي يحظي بمشاهدات عالية في الوطن العربي، مفاجآت مثيرة بكشفة كواليس سيطرة الجماعة على مفاصل الدولة، وأسرارها، إذ تناولت الحلقة استدعاء الرئيس الإخواني لنائب المرشد خيرت الشاطر، لإطلاعه على تقرير عسكري سري عن الوضع العام في البلاد.
وتضمنت الحلقة عرض اجتماع حقيقي للفريق السيسي مع قيادات «الإخوان» يحذرها من حالة عدم الاستقرار في مصر، ويسأل عن مبادرة الجماعة لمواجهة هذا الوضع، ويحذر من تخليهم عن تلك المسؤولية.
وفي التسجيل وجه السيسي كلامه إلى مرسي والشاطر قائلاً: «إحنا أولى الناس وأحرص الناس على إن مايكونش فيه أبداً لا إصابات ولا حالة عدم استقرار فى مصر، لكن الوضع اللى على الأرض غير كده، لأن الوضع على الأرض بيستهدف ده، وإن معرفش يجيلك النهاردة فى الميدان هيجيلك فى حتة تانية».
ويواصل السيسي تحذيره قائلاً: «الانتخابات بكرة، يضرب حد بالنار ضابط أو عسكرى عشان يعمل حاجة تانية، يروح جاى على الكنائس يا دكتور سعد خلال الكام يوم الجايين فيه احتفالات بتاعة المسيحيين سواء اللى قبل أو اللى بعد قبل ديسمبر أو فى 7 يناير عشان يعمل حاجة تالتة ده موضوع مش محتاج بس جهد أقل من كده، لأ، ده محتاج جهد أمنى وجهد منكم».
وتابع السيسي سؤال قيادات الجماعة قائلاً: «ما هى مبادرة الإخوان لحل المسألة دى اللى إحنا فيها؟ أنتم ليكم مبادرة تعملوها لإن أنتم قوة لكم مكانتكم على الأرض ولكم قدرتكم وكفاءتكم ولكم تقلكم اللى ميعملهاش يبقى هو بيتخلى عن المسؤولية يقولك خلاص كده، إن روحت فيها يبقى ده الموضوع بتاعنا».
وواصل السيسي تحذيره قائلاً: «إن حالة الفهم المتواجدة عن الموقف أو أسبابه دى مسؤولية أمام ربنا مش أمام بس مصر، أنا فاهم ليه كده، المواطن العادى فى الشارع ما يعرفش ده، المواطن فى الشارع ما يعرفش يعمل حاجة، مش فاهم وما يقدرش يعمل، لكن أنا فاهم وأقدر».
التقييمات
قم بإنشاء حسابك لتتمكن من تقييم المقالات

لاستلام اشعارات وعروض من صحيفة "الخليج"